lördag 3 juni 2017

Kvinnors ofattbara kärlek













Varför väljer kvinnor de män som de gör? Det förblir en gåta för mig. Aldrig fattat.
Kanske för att jag aldrig fattat varför vackra kvinnor har förälskat sig i mig.

Lida Baarova's öde har alltid fascinerat mig. Lida Baarova' och hennes relation med Joseph Goebbels. Klumpfoten och skönheten. Intelligensen hos den kortvuxne man som kallades "Hingsten i Babelsberg". Och som Baarova' menade att hon föll för, hon som kunde fått vem som helst. Attraherades oemotståndligt av hans skarphuvud och retorik, lysande talarförmåga. 

Han älskade uppenbarligen denna fagra Lida, hon var inte bara en bland alla älskarinnor från den vita duken som han genom sin makt utnyttjade. Han som försökte förföra vår egen Zarah Leander, det sket sig, för att uttrycka det vanvördigt. Hon dribblade skickligt bort honom, det klumpiga försöket. 

Doktor Goebbels, Hitlers propagandaminister, lojal ända in i döden med Führern, älskade denna Lida, den bländande skönheten från Tjeckoslovakien. Goebbels hustru Magda vände sig till Führern som avstyrde det hela, den officiella myten i Tredje Riket om den lyckliga kärnfamiljen Goebbels fick inte demoleras.

Till Goebbels stora förtvivlan, han var beredd att lämna in sin avskedsansökan för att leva med Lida. Ge upp allt. Men absolut nej från Führern. Och sedan var Lidas karriär i Tredje Riket över.

Lidas syster tog sitt liv efter kriget, fick på grund av sin släktskap med Lida inga roller, skådespelerska hon också. Lida nära hängas av de röda fascisterna i kommunismens Tjeckoslovakien, benådades i sista stund. Dog omyndigförklarad 2000, i misär och fattigdom.
Skönheten borta.

Hon fortsätter att fascinera mig.
Kvinnors ofattbara kärlek till vissa män.
I kväll sett filmen jag, och jag satt fängslad, rekommenderar.

Filmen The Devil´s Mistress finns på Netflix. Se den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar